
מספרי סיפורים
סדרת מפגשים בה נכיר ספרות מקור תואמת גיל. תכנית זו מיועדת לפיתוח היכולת שלנו להפיק משמעות ולהגיב באיור/כתיבה/המחזה/דיון לקטע חזותי או שמיעתי. היצירה הספרותית והתוצר יהיו בהתאם לרמת המיומנות של הלומד. כמו בכל מפגשי הסטודיו, נשתמש בבמה החברתית של המפגש כדי לתרגל מיומנויות שפה דבורה, תקשורת והצגה העצמית.
לגילאי יסודי
מטרות:
-
טיפוח אהבת השפה דרך חשיפה לספרות מקור, שימוש בסרטונים איכותיים וטיפוח אהבת הקריאה.
-
רכישת אוצר מילים בסיסי הנובע מהקריאה ומהשירים.
-
רכישת מבני משפט בסיסיים.
-
בניית יכולת התגובה של הלומד לסיפור או שיר דרך כתיבה ו/או איור.
-
רכישת סדר האותיות.
-
רכישה או שכלול מיומנויות תקשורת חובקות עולם של דיון, שיח מכבד, הקשבה אמיתית, קשר עין, שפת גוף ותגובה עניינית.
שלב למידה: טרום קריאה
טווח גילאים: גילאי 5-7
שכבות לימוד: גן חובה – כתה ג'
מספר משתתפים: 4-5 משתתפים
משך התכנית: דו שנתי (אך לא מחייב לשנתיים)
התנהלות מפגש:
-
סבב "מה נשמע?"- שימוש חוזר במבני משפט המאפשרים הכרות בסיסית. מתן מקום לשיתוף חוויות מהשבוע גם בעברית על מנת לבנות את הקשר האישי, תחושת הבטחון והשייכות בקבוצה ולחזק את מיומנויות ההקשבה והשיח.
-
שרים ביחד- שיר נושא המלווה את היחידה החודשית, עליו נחזור בכל מפגשי החודש.
-
פטפוטי אותיות – נדקלם אותיות, נשיר אותיות, נשוחח על האותיות, נצייר אותן ונשחק איתן ותוך כדי נלמד את השם, הצורה והצליל שלהן.
-
שעת סיפור- נקרא יחד סיפור חדש, נדבר עליו, נכיר את הדמויות, נבין את העלילה ונפיק משמעות מהקריאה. נשתמש בסיפור על מנת לחזור על מילים ומבני משפט.
-
איור בעקבות סיפור- נגיב על הסיפור באיור. כל ילד יבחר מה לאייר מתוך העלילה ויהיו ילדים שיבחרו לצייר אות או מילה שנראית להם קשורה.
-
הקשבה בבית- כל השירים והסיפורים נמצאים בדף אתר שמלווה את הלמידה בסטודיו ובבית.
-
חזרה- בסוף כל יחידה נושאית של סיפורים, נעצור ונדפדף בתיק העבודות שלנו, נזכר בסיפורים שקראנו, נדבר על הקשר ביניהם ונשלוף מילים ו/או משפטים קשורים מהזכרון.
לגילאי תיכון
מטרות:
-
קריאה לשם הבנה עמוקה ומציאת עניין בספרות מקור לבגרות
-
רכישת אוצר מילים חדש הנובע מהקריאה ומהדיון עליה.
-
בניית יכולת התגובה בכתב לקטע ספרותי.
-
שכלול מיומנויות תקשורת חובקות עולם של דיון, שיח מכבד, הקשבה אמיתית, קשר עין,
שפת גוף ותגובה עניינית תוך שימוש בשפה האנגלית.
טווח גילאים: גילאי 15 - 18
שכבות לימוד: כתות ט' – י"ב
מספר משתתפים: 2 משתתפים
התנהלות מפגש:
-
סבב "מה נשמע?"- שיח חופשי של שיתוף חוויות מהשבוע שנועד לבנות את הקשר האישי ואת תחושת הבטחון. זה מה שיעזור לחזק את שטף הדיבור ואת מיומנויות הדיון והקשב. בנוסף, נתרגל הצגה עצמית כנדרש בבגרות בעל פה.
-
לפני שנתחיל- מתן רקע על קטע הקריאה החדש שיתן מידע חשוב להבנה וייצור עניין לקראת הקריאה/ לחילופין, חזרה על מה שקראנו במפגשים הקודמים.
-
קריאה מודרכת- חלוקת הסיפור או היצירה לחלקים, קריאה משותפת או שקטה לפי צרכי המשתתפים. עצירה ודיון במילים קשות, בדמויות, במשמעות ובמסר שעולה עד לנקודה בה עצרנו.
-
בואו נכתוב את זה- משימות כתיבה קצרות לאורך הקריאה בה נדרש לארגן את המחשבות שלנו באנגלית ולהעלות אותן על הכתב. בתום כל יצירה תנתן משימת כתיבה מסכמת שנעשה יחד במהלך המפגשים. המשתתפים ייקראו את מה שכתבו בקבוצה ויקבלו משוב. במקרה הצורך נעשה עבודת תיקון ועריכה.